АНАЛІЗ НОРМАТИВНО-ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ ЄС ДОПУСКУ НА РИНОК ПОЗАШЛЯХОВОЇ МОБІЛЬНОЇ ТЕХНІКИ
Анотація
Анотація
Стаття становить собою цілісний аналіз та узагальнення нормативно-правового регулювання ЄС стосовно допуску на ринок позашляхової мобільної техніки (ПМТ).
Мета досліджень полягала у вивченні та систематизації актуальних європейських законодавчих актів, директив і регламентів, зокрема нового Регламенту (ЄС) 2025/14, що регулює питання безпеки та ринкового нагляду за ПМТ, яка рухається дорогами загального користування.
Методи. Дослідження ґрунтувалося на комплексній методології, що складалася з аналітичного методу для глибокого вивчення змісту нормативних документів ЄС, методу синтезу для узагальнення та систематизації розрізнених правових положень, порівняльного методу для зіставлення вимог до ПМТ у різних державах-членах до гармонізації та аналізу переваг єдиного європейського підходу, а також методу систематизації та класифікації для структурування інформації про типи ПМТ, ключові вимоги безпеки та процедури оцінки відповідності. Матеріалами для дослідження слугували офіційні тексти регламентів і директив ЄС, звіти Європейської Комісії, а також наукові публікації та аналітичні статті профільних організацій.
Результати. Країни ЄС вживають заходів для підвищення безпеки позашляхової мобільної техніки на законодавчому рівні. Дослідження довели, що протягом десятиліть відсутність загальноєвропейської гармонізації технічних вимог до руху NRMM негативно впливала на функціонування ринку, створюючи бар’єри та значні витрати для виробників. Новий Регламент (ЄС) 2025/14, що набув чинності 28 січня 2025 року, запровадив гармонізовані технічні положення для дорожнього руху ПМТ, присвоюючи їй категорію «U». Це дає виробникам та імпортерам змогу розміщувати ПМТ на ринку будь-якої держави-члена ЄС без необхідності отримання окремих національних схвалень. Регламент охоплює широкий спектр вимог безпеки – від цілісності конструкції до гальмівних пристроїв та освітлення, а також пропонує гнучкі процедури оцінки відповідності, включаючи фізичні та віртуальні випробування.
Висновки. Упровадження гармонізованого законодавства, зокрема Регламенту (ЄС) 2025/14 має значні переваги як для виробників, так і для споживачів ПМТ. Воно усуває потребу в дублюючих тестах і документації при виведенні техніки на ринок ЄС, скорочує витрати виробників за рахунок оптимізації випробувань та адміністрування, а також знижує технічні бар’єри для доступу на інші ринки ЄС. Окрім того, це забезпечує запровадження сучасних технічних вимог безпеки, що сприяє підвищенню загального рівня безпеки на дорогах загального користування та надає покупцям ширший асортимент товарів.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:a. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).