ДОСЛІДЖЕННЯ ЕЛЕМЕНТІВ ТЕХНІЧНОГО РЕГУЛЮВАННЯ ЩОДО ВВЕДЕННЯ В ОБІГ ТА В ЕКСПЛУАТАЦІЮ СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКИХ І ЛІСОГОСПОДАРСЬКИХ ТРАКТОРІВ

Автор(и)

Анотація

Мета дослідження - проведення аналізу складу зареєстрованих та поставлених на облік в Україні в 2020 році сільськогосподарських і лісогосподарських тракторів (далі - трактори) та визначення напрямків удосконалення елементів технічного регулювання щодо введення їх в обіг і в експлуатацію.
Методи дослідження. Методологічною основою роботи є аналізування та узагальнення даних стосовно зареєстрованих та поставлених на облік тракторів, а також окремих елементів технічного регулювання (технічних регламентів, стандартів, процедур оцінки та підтвердження відповідності).
Результати. Для узагальнення структури даних щодо тракторів проведено аналіз їхнього складу, а саме нових (2018—2020 років випуску) та вперше введених у 2020 році в експлуатацію в Україні колісних і гусеничних тракторів, на основі звіту Держпродспоживслужби України за 2020 рік [Реєстр (відкриті дані), 2020]. Результати аналізування показали, що вперше реєструються в Україні переважно нові трактори (96 %) і лише близько 4 % — імпортовані вживані трактори. Аналіз розподілу зареєстрованих нових тракторів за походженням засвідчив, що близько 60 % від нових тракторів складають трактори китайського виробництва, причому переважна кількість їх це малогабаритні трактори, близько 22 % - білоруського виробництва, JOHN DEERE та NEW HOLLAND - 7,4 % (в основному трактори потужністю від 96 кВт), вітчизняні трактори серійного виробництва складають незначний відсоток — в межах 6 %.
Проаналізовано окремі елементи технічного регулювання, що застосовуються для введення в обіг та в експлуатацію тракторів щодо їхньої ефективності (технічні регламенти, процедури підтвердження відповідності та реєстрації).
Проведено узагальнення результатів дослідження та визначено напрямки удосконалення елементів технічного регулювання щодо введення в обіг та в експлуатацію тракторів в Україні.
Висновок. Враховуючи результати досліджень стосовно структури та походження тракторів, що надаються на ринок та вводяться в експлуатацію в Україні, аналізування положень чинних нормативно-правових актів, визначено, що зараз залишається неврегульованим питання щодо введення в обіг та в експлуатацію одиничних зразків тракторів, сільськогосподарських та лісогосподарських причепів, причіпних машин (далі – транспортних засобів), зокрема тип яких в Україні не затверджено, а також вживані, переобладнані тощо. Тому чинне технічне законодавство, яким регулюється введення в обіг серійно виготовлюваних транспортних засобів, що охоплені Технічним регламентом затвердження типу сільськогосподарських та лісогосподарських тракторів, їхніх причепів і змінних причіпних машин, систем, складових частин та окремих технічних вузлів [постанова КМУ № 1367 від 28.12.2011] (далі — Технічний регламент затвердження типу 1367/2011) необхідно доповнити нормативно-правовими актами, в яких установлюються вимоги та процедури підтвердження відповідності одиничних зразків транспортних засобів. Це дасть змогу повніше врегульовувати питання щодо допуску до участі у дорожньому русі безпечних транспортних засобів.
Ключові слова: вимоги безпеки, відомча реєстрація, допуск до дорожнього руху, документ про відповідність, оцінка відповідності, сільськогосподарська техніка, сільськогосподарські та лісогосподарські транспортні засоби, технічні регламенти, технічне регулювання, трактор.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-01-06

Номер

Розділ

Сільськогосподарська техніка та обладнання: прогнозування, конструювання, випробування