ДОСЛІДЖЕННЯ ЕЛЕМЕНТІВ ТЕХНІЧНОГО РЕГУЛЮВАННЯ ЩОДО ВВЕДЕННЯ В ОБІГ ТА В ЕКСПЛУАТАЦІЮ СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКИХ І ЛІСОГОСПОДАРСЬКИХ ТРАКТОРІВ
Анотація
Мета дослідження - проведення аналізу складу зареєстрованих та поставлених на облік в Україні в 2020 році сільськогосподарських і лісогосподарських тракторів (далі - трактори) та визначення напрямків удосконалення елементів технічного регулювання щодо введення їх в обіг і в експлуатацію.
Методи дослідження. Методологічною основою роботи є аналізування та узагальнення даних стосовно зареєстрованих та поставлених на облік тракторів, а також окремих елементів технічного регулювання (технічних регламентів, стандартів, процедур оцінки та підтвердження відповідності).
Результати. Для узагальнення структури даних щодо тракторів проведено аналіз їхнього складу, а саме нових (2018—2020 років випуску) та вперше введених у 2020 році в експлуатацію в Україні колісних і гусеничних тракторів, на основі звіту Держпродспоживслужби України за 2020 рік [Реєстр (відкриті дані), 2020]. Результати аналізування показали, що вперше реєструються в Україні переважно нові трактори (96 %) і лише близько 4 % — імпортовані вживані трактори. Аналіз розподілу зареєстрованих нових тракторів за походженням засвідчив, що близько 60 % від нових тракторів складають трактори китайського виробництва, причому переважна кількість їх це малогабаритні трактори, близько 22 % - білоруського виробництва, JOHN DEERE та NEW HOLLAND - 7,4 % (в основному трактори потужністю від 96 кВт), вітчизняні трактори серійного виробництва складають незначний відсоток — в межах 6 %.
Проаналізовано окремі елементи технічного регулювання, що застосовуються для введення в обіг та в експлуатацію тракторів щодо їхньої ефективності (технічні регламенти, процедури підтвердження відповідності та реєстрації).
Проведено узагальнення результатів дослідження та визначено напрямки удосконалення елементів технічного регулювання щодо введення в обіг та в експлуатацію тракторів в Україні.
Висновок. Враховуючи результати досліджень стосовно структури та походження тракторів, що надаються на ринок та вводяться в експлуатацію в Україні, аналізування положень чинних нормативно-правових актів, визначено, що зараз залишається неврегульованим питання щодо введення в обіг та в експлуатацію одиничних зразків тракторів, сільськогосподарських та лісогосподарських причепів, причіпних машин (далі – транспортних засобів), зокрема тип яких в Україні не затверджено, а також вживані, переобладнані тощо. Тому чинне технічне законодавство, яким регулюється введення в обіг серійно виготовлюваних транспортних засобів, що охоплені Технічним регламентом затвердження типу сільськогосподарських та лісогосподарських тракторів, їхніх причепів і змінних причіпних машин, систем, складових частин та окремих технічних вузлів [постанова КМУ № 1367 від 28.12.2011] (далі — Технічний регламент затвердження типу 1367/2011) необхідно доповнити нормативно-правовими актами, в яких установлюються вимоги та процедури підтвердження відповідності одиничних зразків транспортних засобів. Це дасть змогу повніше врегульовувати питання щодо допуску до участі у дорожньому русі безпечних транспортних засобів.
Ключові слова: вимоги безпеки, відомча реєстрація, допуск до дорожнього руху, документ про відповідність, оцінка відповідності, сільськогосподарська техніка, сільськогосподарські та лісогосподарські транспортні засоби, технічні регламенти, технічне регулювання, трактор.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:a. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).