EDUCATION OF A PERSON IN VIEW OF VLADIMIR VERNADSKY
DOI:
https://doi.org/10.24919/2413-2039.11/43.220462Ключові слова:
В. Вернадський, ноосфера, ноосферне мислення, наука, духовність, різнобічно розвинена особистістьАнотація
НЕВМЕРЖИЦЬКА Олена – доктор педагогічних наук, професор кафедри загальної педагогіки та дошкільної освіти, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, вул. Івана Франка, 24, м. Дрогобич, 82100, Україна
E-mail address: nhelen750@gmail.com
ORCID: http://orcid.org/0000-0002-9911-9735
ResearcherID: https://publons.com/researcher/1968037/olena-nevmerzhytska/
ПАГУТА Мирослав – кандидат педагогічних наук, доцент, докторант кафедри загальної педагогіки та дошкільної освіти, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, вул. Івана Франка, 24, м. Дрогобич, 82100, Україна
E-mail address: miroslav06@i.ua
ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2305-9390
ResearcherID: https://publons.com/researcher/1762774/miroslav-pahuta/
To cite this article: Nevmerzhytska, O., & Pahuta, M. (2020). Education of a person in view of Vladimir Vernadsky. Human Studies. Series of Pedagogy, 11/43, 91‒102. doi: https://doi.org/10.24919/2413-2039.11/43.220462
Article history
Received: September 16, 2020
Received in revised form: October 23, 2020
Accepted: November 23, 2020
Available online: December 30, 2020
Journal homepage:
p-ISSN 2313-2094
e-ISSN 2413-2039
© 2020 The Authors. Human studies. Series of Pedagogy published by Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University & Open Journal Systems. This is an open access article under the CC BY-NC-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/).
Сьогодення ставить перед людством серйозні завдання та виклики, пов’язані, зокрема, із екологічними проблемами, що стали наслідком виснажливого та екологічно небезпечного господарювання. Сьогодні значна частина населення земної кулі потерпає від нестачі питної води. Забруднене навколишнє середовище впливає на здоров’я населення земної кулі. А саме людство перманентно опиняється на межі катастроф: продовольчих, екологічних тощо. У таких складних умовах людина мусить переосмислити наслідки своєї господарської діяльності та взяти на себе відповідальність за все живе, що населяє планету Земля. На цьому наголошував ще великий мислитель кінця ХІХ – початку ХХ ст. В. Вернадський. Людина повинна усвідомити необхідність змін у світовідчутті та світобаченні. А це, своєю чергою, ставить нові завдання перед сучасною освітою, яка має сформувати ноосферний світогляд кожної особистості.
Мета статті полягає у висвітленні поглядів Володимира Вернадського на освіту та виховання. Погляди на виховання особистості у творчій спадщині мислителя розглядаються в контексті розвитку ноосфери як етапу еволюції біосфери, вирішальним чинником розвитку якої стає розумна людська діяльність. Доведено, що покращення життя людей може відбуватися внаслідок зростання наукових знань. Для цього важливо змінити систему освіти, постійно удосконалювати, підвищувати роль її і значення. Вона повинна втілювати у собі не лише певну інформацію, якої стає щоразу більше, але й ціннісні орієнтири, серед яких особливої ваги надавав базовим – духовності, моральності, гуманізму.
Виділено ідеї В. Вернадського, актуальні для сучасної освіти. Оскільки, на переконання мислителя, в умовах ноосфери зростає роль людства, яке має стати вирішальним чинником розвитку та збереження біосфери, учений стояв на позиції необхідності різнобічного розвитку кожної особистості. Ціннісне ставлення до людини, що є наскрізним у працях В. Вернадського, спонукає до пошуку виховного інструментарію, який дозволив би вихованцеві відчувати себе повноцінним учасником виховного процесу, у якому враховувалися б його потреби та інтереси.
Доведено, що у процесі виховання має формуватися ноосферне мислення особистості. Аналіз спадщини В. Вернадського дозволив констатувати: людина з розвинутим ноосферним мисленням – це різнобічно розвинена особистість-творець, людина-гуманіст, людина-демократ, яка відстоює ідеали братства і свободи.
Посилання
Anosov, I., & Elkin, M. (2013). Antropolohichnyy pidkhid do protsesu vykhovannya yak faktor harmoniynoho rozvytku osobystosti [Anthropological approach to the process of education as a factor of harmonious development of personality]. Pedahohika formuvannya tvorchoyi osobystosti u vyshchiy i zahalnoosvitniy shkolakh – Pedagogy of formation of creative personality in higher and secondary schools, 29, 119–124 [in Ukrainian].
Bekh, I. (2006). Vykhovannya osobystosti [Education of personality] Kyiv: Lybid [in Ukrainian].
Drobzhev, M. (2009). Uchenie V. Vernadskogo kak osnova sovremennoy ideologii [The teachings of V. Vernadsky as the basis of modern ideology]. Vestnik TGU: Gumanitarnye nauki. Filosofiya, sotsiologiya i kulturologiya – Tomsk State University Journal of Pholosophy, Sociology and Political Science, 3 (71), 185–190 [in Russian].
Dyachenko-Bohun, M. (2009). Kontseptualnі pohlyady V.І. Vernadskoho yak osnova pryrodookhoronnoho vykhovannya starshoklasnykіv [Conceptual look of V.I. Vernadsky as the basis of the ecological education of senior pupils]. Vytoky pedahohichnoyi maysternosti – The Sources of pedagogical skills, 6, 51–54 [in Ukrainian].
Holoborodko, Ye. (2015). Formuvannya tsilisnoyi osobystosti [Formation of an integral personality]. Tavriyskyy visnyk osvity – Taurian Bulletin of Education, 2 (II), 80–83 [in Ukrainian].
Ivanov, S. (2004). Nauchnoe nasledie V. Vernadskogo i pedagogika razvitiya noosfernogo mirovozreniya [Scientific heritage of V. Vernadsky and the pedagogy of the development of the noospheric worldview]. Uspekhi sovremennogo estestvoznaniya – The successes of modern natural science, 9, 46 [in Russian].
Kern, A. (2020), Human Life, Rationality and Education. Journal of Philosophy of Education, 54, 268–289. doi: https://doi.org/10.1111/1467-9752.12412.
Nevmerzhytska, O. (2013). Aksiolohichni vymiry vitchyznyanoho osvitnoho prostoru: istorychnyy aspekt [Axiological dimensions of the national educational space: historical aspect]. Drohobych: Publishing Department of Ivan Franko State Pedagogical University in Drohobych [in Ukrainian].
Pisma N.E. Vernadskoy (1889–1892) [Letters from N.E. Vernadsky (1889–1892)]. (1991). Moscow: Nauka [in Russian].
Polyuzhyn, M. (2011). Іdeyi V. Vernadskoho і suchasnі problemy noosfernoyi osvіty [Ideas of V. Vernadsky and modern problems of noosphere education]. Chasopys Kyyivskoho unіversytetu prava – Law Review of Kyiv University of Law, 1, 354–358 [in Ukrainian].
Shoshitaishvili, B. (2020). From Anthropocene to Noosphere: The Great Acceleration. Earth’s Future, 8. doi: https://doi.org/10.1029/2020EF001917.
Soroka, H. (2002). Suchasni vykhovni systemy ta tekhnolohiyi [Modern educational systems and technologies]. Kharkiv [in Ukrainian].
Stolyarenko, O. (2002). Іdeyi V. Vernadskoho u rozvytku nauk pro lyudynu ta yiyi chіlne mіstse v svіtі [V. Vernadsky’s ideas in the development of human sciences and its prominent place in the world]. Postmetodyka – Postmethodology, 2–3, 27–32 [in Ukrainian].
Vernadskiy, V. (1988a). O roli narodnykh mass. Pismo V.V. Vodovozovu [On the role of the masses. Letter to V. Vodovozov]. In V. Vernadskiy, Filosofskie mysli naturalista – Philosophical thoughts of a naturalist (pp. 397–401). Moscow: Nauka [in Russian].
Vernadskiy, V. (1988b). Trudy po vseobshchey istorii nauki [Works on the general history of science]. Moscow: Nauka [in Russian].
Vernadskiy, V. (1994). Dnevniki. 1917–1921 [Diaries. 1917–1921]. Kiev: Naukova dumka [in Russian].
Vernadskiy, V. (1997). O nauke [About science]. (Vols. 1–2; Vol. 1). Dubna: Feniks [in Russian].
Vernadskiy, V. (1999). Dnevniki: Mart 1921 – avgust 1925 [Diaries: March 1921 – August 1925]. Moscow: Nauka [in Russian].
Vernadskiy, V. (2000). Pro et Contra (Antologiya literatury o V. Vernadskom za 100 let (1898–1998) [Pro et Contra (Anthology of literature about V. Vernadsky for 100 years (1898–1998)]. St. Petersburg: Publishing House of Russian Christian Humanitarian Institute [in Russian].
Vladimir Vernadskiy: Zhizneopisanie [Vladimir Vernadsky: Biography]. (1993). Moscow: Sovremennik [in Russian].
Zhurba, M. (2015). Filosofiya osvity ta osoblyvosti orhanizatsiyi suchasnoho vykhovnoho protsesu [Philosophy of education and the peculiarities of the modern educational process organization]. Virtus, 4, 24–27 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Людинознавчі студії. Серія Педагогіка

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Розробляючи положення видавничої політики збірника фахового наукового видання Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка Людинознавчі студії. Серія Педагогіка, редакція спиралась на рекомендації Комітета з етики публікацій – Committee on Publication Ethics (COPE), досвід роботи українських і закордонних наукових товариств, організацій та редакцій наукових видань, а також керувалась Етичним кодексом ученого України. Суспільство має бути впевненим у чесності науковців та достовірності результатів їхніх досліджень. На жаль, в багатьох країнах спостерігалися серйозні порушення етики, які підірвали авторитет науки та довіру суспільства до вчених. Щоб запобігти такому розвиткові подій в Україні, всі науковці мають усвідомлювати важливість високоетичної поведінки та свою відповідальність за формування громадської думки щодо науки.
Етичні зобов’язання авторів
- Основний обов’язок автора полягає в тому, щоб надати точний звіт про проведене дослідження, а також об’єктивне обговорення його значущості. Автори повинні представити свої результати чітко та однозначно, так що їхні висновки можуть бути підтверджені іншими вченими, без підробки отримання даних або неналежного маніпулювання ними.
- Автори статей несуть усю повноту відповідальності за зміст статей і за сам факт їх публікації.
- Автор повинен цитувати ті публікації, які здійснили визначальний вплив на сутність роботи, що викладалася, а також ті, які можуть швидко познайомити читача з більш ранніми роботами, важливими для розуміння цього дослідження. Необхідно також належним чином вказувати джерела принципово важливих матеріалів, використаних у цій роботі, якщо ці матеріали не були отримані самим автором.
- Недопустимим є представлення плагіату в якості оригінальної роботи та подання до публікації раніше опублікованої статті. У випадках виявлення зазначених фактів відповідальність несуть автори наданих матеріалів.
- Співавторами статті мають бути все ті особи, які доклали значний науковий внесок у представлену роботу і які розділяють відповідальність за отримані результати. Автор, який представляє рукопис до публікації, відповідає за те, щоб до списку співавторів були включені тільки ті особи, які відповідають критерію авторства та бере на себе відповідальність за згоду інших авторів статті на її публікацію в журналі.
- Автори повинні повідомити редактора про будь-який потенційний конфлікт інтересів, на які могла б вплинути публікація результатів, що містяться в цьому рукописі.
- Автори повинні чітко вказати джерела всієї процитованої або представленої інформації та мають належним чином оформити посилання на літературні джерела, що використані у роботі, відповідно до вимог APA.
- Редколегія має право відмовити у публікації статті за умов недотримання вимог редакції.
Угода про публікацію та авторські права
Ця угода про публікацію та авторські права («Угода») регулює процедуру подання рукопису праці під назвою _______________________________________________________
Сторонами цієї Угоди є:
________________________________________ (одноосібно або у співавторстві, далі – «Автор»)
та Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, видавець та власник авторських прав на збірник Людинознавчі студії. Серія Педагогіка в особі ректора п. Скотної Н.В. (далі – «Видавець»).
1. ЛІЦЕНЗІЯ НА ВИКОРИСТАННЯ АВТОРСЬКОГО ПРАВА
a) Автор надає Видавцю безоплатну глобальну невиключну ліцензію на публікацію, відтворення, демонстрацію, розповсюдження та використання Статті у довільній формі та на будь-якому носії, повністю або частково, окремо або як частини колективної праці, у тому числі, невиключну ліцензію на публікацію Статті у випуску Публікації, копіювання та розповсюдження індивідуальних передруків Статті, відтворення Статті у повному обсязі в інших публікаціях та відтворення і розповсюдження Статті або анотації до неї у комп'ютерних системах пошуку інформації. Автор зберігає всі авторські права на Статтю (або частину, написану Автором) та всі інші права, які прямо не згадані у цій Угоді.
б) Автор надає Видавцю право передавати на умовах субліцензії або в інший спосіб будь-які ліцензії, надані Видавцю відповідно до цієї Угоди.
в) Повторна публікація. Автор зобов’язаний вимагати згадування Видавця як першовидавця Статті при перевиданні її у будь-якій іншій публікації за згодою Автора. Якщо Видавець уповноважує будь-яку іншу сторону перевидати Статтю згідно з умовами пунктів 1 (а) та 1 (б) цієї Угоди, Видавець зобов’язаний вимагати, щоб ця сторона гарантувала згадування Автора як Автора Статті.
2. РЕДАГУВАННЯ СТАТТІ
Автор дає згоду на редагування Видавцем Статті відповідно до вимог Публікації. У тій мірі, у які правки Видавця прирівнюються до об’єктів інтелектуальної власності, Видавець надає всі права на такі правки Автору. Видавець погоджується на публікацію Статті за умови, що Стаття, у її кінцевому вигляді, є прийнятною як для Автора, так і для Видавця.
3. ГАРАНТІЇ
a) Автор гарантує, що, наскільки йому відомо, Стаття не принижує людської гідності, не посягає на приватне життя і жодним іншим чином не порушує прав людини. Автор зобов'язується звільнити і убезпечити Видавця від таких претензій.
б) Автор гарантує, що Автор має усі необхідні повноваження для підписання цієї Угоди та надання ліцензій, передбачених цією Угодою.
в) Автор гарантує, що Стаття, надана Видавцю, не була опублікована раніше.
4. ТЕРМІН ДІЇ
a) Ця Угода залишається чинною упродовж терміну дії авторських прав на Статтю відповідно до законів про захист авторських прав у кожній країні.
5.ГОНОРАР
Автор погоджується та визнає, що Автор не отримає жодної оплати від Видавця за використання Статті або ліцензій, наданих відповідно до цієї Угоди, за винятком випадків, якщо протилежне погоджено у письмовій формі в окремому порядку. Видавець публікує Статтю та надає Автору переплетений збірник зі Статею в усталеному форматі. Автор має можливість замовити додаткові копії за свій рахунок до того моменту, як Публікація, в якій міститься Стаття, потрапить в друк.
6. ПОВНОТА УГОДИ
Ця Угода замінює всі без винятку інші угоди, усні або письмові, між Автором та Видавцем щодо предмета цієї Угоди. Ця Угода містить усі гарантії та домовленості між сторонами стосовно Статті, і кожна сторона визнає, що не існує жодних інших тверджень, спонукань, обіцянок чи угод з боку або від імені будь-якої зі сторін, за винятком гарантій та домовленостей, що містяться у цій Угоді.
Автор(и):_________ Ректор: Скотна Н.В.,ДДПУ ім. Івана Франка
Підпис:___________ Підпис:______________________
Дата:_____________ Дата:________________________